tisdag 17 maj 2016

barndomsminne

Jag kommer ihåg när jag var barn, jag tror jag var nio, och jag började snappa upp det där som vuxna säger till barn, att flickor mognar snabbare än pojkar. Jag minns att jag inte alls kände så, jag var ganska omogen, hysteriskt politisk och lillgammal, men inte så..vuxen?

Jag började snappa upp det, att flickor mognar snabbare än pojkar, och jag minns att jag inte höll med, att jag tyckte att det var förvirrande. Ungefär samtidigt började vuxna män se på mig med en annan blick, dom började begränsa mig på ett nytt sätt

när några bekanta var och hälsade på oss gjorde jag och deras son kullerbyttor jag hade klänning på mig och mina trosor syntes och jag blev tillsagd av sonens pappa

hans son hade ingen tröja på sig och ändå var det jag som skulle känna skam över att mina trosor syntes när vi lekte.

Jag minns så många sådana tillfällen, när vuxna framförallt män gjorde mig medveten om min kropp som något annat än ett verktyg för lek, och jag minns skammen, hur jag tvingades att börja skyla mig.

Hur jag var tvungen att mogna fortare än jag ville, för min kropp blev plötsligt allmänt villebråd.

1 kommentar:

Hanna sa...

Du. Du ska skriva över hela världen!! Fucking hell <3