måndag 11 april 2016

Östersund ligger mitt i Sverige.

Jag växte upp i Hälsingland dvs södra norrlands inland (Hälsingland har kust också men där bodde inte jag), jag växte upp där Ljusnan och Voxnan korsar varandra, jag växte upp där bönderna som några av dom få i Sverige stod upp mot kronan när dom tog över alla bönders mark, jag växte upp i en industriort som fick sitt gymnasium 1999, jag växte upp och dom flesta i min klass gick om sina föräldrar i utbildningsnivå när vi gick i åttan.

Jag växte upp med hälsingehambon, Hårga, en dialekt med en egen grammatik (jag giller inte dig jae, dom är ful dom men blommera är fin, kolla tackerallan, ja känner mig som knöven jag då, ställ skonene dänne, dubbelnegationer dubbelnegationer dubbelnegationer), jag växte upp nära till kulturarv som hälsingegårdar, jag växte upp med barn som tog ledigt varje höst för att åka på älgjakten, en gång när jag var på väg hem från en fotbollsmatch i Färila var vi tvungna att stanna för det var björnar på vägen, när jag var sex år gick det ett lo över vår gräsmatta.

Jag har skämts så mycket över allt det här, över att jag när jag blir trött eller arg faller in i fula fula hälsingemålet, jag har tusen gånger sagt att det finns bara tallskog där jag växte upp fy fan vad fult, jag har distanserat mig så mycket som jag kunnat (jag växte upp där men jag är inte född där min familj kommer inte därifrån jag har bara bott där det är allt), det har varit så fruktansvärt pinsamt för mig för att jag kommer från landbygden, inte bara det utan landsbygden i norrland, inte bara det utan landsbygden i ja men det är ju inte ens riktiga norrland

jag har skämts, jag har aldrig brytt mig om att säga namnet på byn jag kommer ifrån för det är ingen som minns det ändå (när jag säger vad det ligger nära så lägger dom inte ens det på minnet, på allvar alltså, det är en för låg nivå), jag har skämts för allt som jag kommer ifrån.

Men är det så konstigt att jag skäms när min skolgång handlade om: dom här sjöarna finns i småland dom här städerna finns i skåne dom här sevärdheterna finns i bohuslän laholm ligger i halland. Jag växte upp i ett landskap rikt på kultur och INGEN har fått lära sig något om sägner från Hälsingland någonsin, inte ens vi som gick i skolan där. Vi fick lära oss det ändå, genom våra familjer, när vi spelade fiol i spelmanslaget, när vi åkte och spelade minigolf utanför en hälsingegård. Men det ingick aldrig i skolplanen. Och det är inte konstigt att veta mest om det landskap man växte upp i, det är det inte, men medan min klass drillades i att kunna peka ut blekinge hallad bohuslän närke västmanland, medan vi om och om igen fick höra historier från landskap långt söderut (om vi fick lära oss något om Jämtland, Västerbotten, Medelpad? Knappt) fick ni aldrig höra något om Gästrikland Hälsingland (JAHA, ligger dom nära varandra, jag hade ingen aning, bitch dom delar län) Ångermanland. Alla mina kompisar som kommer från Götaland och Svealand vet knappt om att Medelpad ens finns till, och min närmaste kompis sa en gång men det är klart att du kan härjedalens största ort när du kommer därifrån 

och sen säger folk men vadå du vet väl inte var småorter i blekinge ligger, nej men jag vet vad dom heter, nej men jag vet att blekinge och dalsland ligger rätt långt ifrån varandra så kan du hålla käften.

Nej jag säger inte att det är ditt fel men kan du SNÄLLA sluta skryta med att du aldrig varit norr om uppsala,

som om vi som vuxit upp i "norrland" inte är värda att besöka som om våra skatter inte räknas. Jo, men det är så, det är vad du säger när du säger allt norr om stockholm är norrland LOL!!!!

och så ska det ironiseras över att "norrlänningar" blir så JÄÄÄVLA kränkta så fort man klumpar ihop folk från Åsele och Kaunisvaara som om dom skulle ha samma dialekt och man försvarar det med att det finns stor skillnad mellan dialekterna i ystad och helsingborg men det är ingen skåning som blir kränkt för att man säger skånska! nähe, och hitta mig den hälsing som blir sur på dig för att du inte säger identifierar hens sort av hälsingemål.

Det är bara tröttsamt, den här skrytsamma okunskapen. Det här att folk verkligen VILL berätta för mig om hur lite dom kan om allt som ligger norr om Dalälven, jag förstår inte vad dom vill uppnå? Jaha, du kan ingenting om var jag kommer ifrån och du är inte intresserad av att lära dig någonting heller....tack? Och sen blir dom ändå upprörda när jag säger: Dalarna ligger inte i Norrland, jag lovar... dom blir upprörda och ska tillrättavisa mig (två sekunder efter att dom ba: ligger Bollnäs nära Abisko LOL!!! (autentisk fråga jag fått, btw). Det går inte ihop för mig och det är förjävla tröttsamt att folk som inte vet att det är fett långt mellan Sundsvall och Kiruna ska raljera för mig, alltså en människa som är tornedaling uppvuxen i hälsingland och sameblod i ådrorna, om hur dumma LAPPAR är som säger att dom är från NORRBOTTEN när dom är från LAPPLAND. Spare me för fan.

Om det nu är en sån kunskapslucka ni bär på, och jag förstår väl egentligen det när skolplanen ser ut som den gör, varför lär ni er inte bara då? Hur kan ni vara stolta över att inte kunna någonting alls om en tredjedel av Sveriges yta??? Hur kan ni vilja skryta med hur lite ni bryr er om att "norrlänningar" inte vill bli ihopklumpade (och hur kan ni sen vara så dumma att ni blir sjukt arga på mig när jag ironiserar över det och säger nåt om SÖRLÄNNINGAR ja ni är ju som ni är, vad konstigt att du, smålänning, inte pratar som dom i värmland?? ni är ju från sörland??) Varför VILL ni framstå som okunniga, empatilösa och osympatiska?

Det är fan i mig en gåta.

5 kommentarer:

emma sofie w sa...

Åååå tack tack tack för det här. Är uppvuxen i Tornedalen, har bott i Jämtland och igenkänningen är enorm! Förstår inte varför folk är stolta över att inte ha någon jävla koll på halva landet. Blir lika arg varje gång.

josefin sa...

Nej, det är helt otroligt faktiskt, att dom skrytsamt skriker ut att dom minsann aldrig varit i norrland och det enda en känner är typ..ok tack för infon? (samt en jävla massa ilska). jag har det senaste året verkligen kämpat för att få tillbaka min gamla dialekt (som jag sorgligt nog kämpade i åratal med att få bort - läste högt för mig själv om och omg igen tills jag talade rikssvenska, och nu är min dialekt nån märklig blandning mellan hälsingemål, mormors meänkieli-brytning och stockholmska), och har märkt att folk pratar ner och fördummande till mig när jag pratar mer hälsingemål.

jag bor i göteborg och här är okunskapen total. så många gånger jag fått frågan om var jag är ifrån, försökt förklara att det är typ tolv mil nordväst om gävle och då svarar dom "jag vet inte var gävle ligger :D!". har börjat svara att jaha om du har så dålig koll kan jag inte hjälpa dig får då måste du gå tillbaka till lågstadiegeografi. det hela är så urdumt att jag nästan inte står ut med att bo här längre. mycket kan man säga om landsbygden men där har folk iallafall vett att skämmas över sin okunskap.

Anonym sa...

Bra blogginlägg. Bor i Ystad, men är från Östergötland. Vi har släkt i Jämtland och får ständigt påminna skåningarna om att Jämtland ligger halvvägs upp. Min fru jobbar på ett gymnasium i Malmö. Hon har elever som inte vet någon om det som är norr om Örebro. Ja, du läste rätt.
/Kristian i Ystad

Anonym sa...

Detta stör mig också jättemycket (trots att jag är uppvuxen i Västergötland och nu bor i Skåne). Förstår att det måste vara sjukt störigt för alla som är från Norrland. När jag och min man (som är från Dalarna) skulle gifta oss i Mora var det flera av våra skånska vänner som sa "vad kul det ska bli, jag har aldrig varit i Norrland förut". Så sjukt!

/Anna i Malmö

Lina sa...

Hej Josefin!

Det var längesen jag skrev till dig. Ville bara säga att jag fortfarande läser din blogg med samma hängivelse som jag gjorde 2010/2011. Sedan dess har ju allt förändrats, för både dig och mig. Tycker att det känns så himla knäppt att jag nu är ihop med en kille som gått i samma skola som M och att jag hänger i Hälsingland minst en gång i månaden. Världen är liten och livet blir inte alltid som man tänkt sig, men det mesta blir ju bra till slut. Hoppas att du mår fint.

Ta hand om dig!